söndag 20 december 2009

Sichuansill

I år kunde jag inte hålla mig ifrån att göra en julsillinläggning med sichuan-inspirerad smak. Jag har absolut ingen aning om huruvida det kommer att ens bli ätligt men det var något jag bara måste prova. Så jag köpte en burk inläggningsill på hemköp och har precis lagt in sillen i följande lag:

1 msk shaoxing risvin
1 msk zhenjiang vinäger
1 msk vitt socker
1 msk sesamolja
1 msk ljus soja
2 finhackade vitlöksklyftor
1 finskivad salladslök
2 tsk chilibönsås

Jag ska ta med denna minst sagt experimentella sill till familjens julbord (befolkat av idel sillkonnesörer) och där får domen falla. Om resultatet blir bra hoppas jag att detta är världens första Inlagda Sichuansill.

3 kommentarer:

  1. varför inte lägga i sichuan grönsak

    SvaraRadera
  2. vore bra om du meddelar resultatet så vi andra slipper göra något som inte smakar bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://risvinchili.blogspot.se/2009/12/silluppdatering.html

      Radera